Julkonsert

I går kväll åkte lilla frun och jag till Kalle och Bengans Jul på Konserthuset i Göteborg. Två timmars julmusik  av blandad sort. Förutom Kalle Moreus och Bengan Jansson var också Orsa Spelmän och Margareta Bengtsson (tidigare i The Real Group) med. Och dessutom bandet Hej Kalle.

Vi fick höra både sång och musik, nytt och gammalt. Det som fastnade mest var nog när Kalle spelade Ave Maria på fiol tillsammans med Margareta på harpa. Då var det julstämning. Och så förstås finalstycket "Koppången" som bara är så vacker. Jag tror jag kan lyssna på den hur många gånger som helst. Jag har den på CD både instrumentalt med Orsa Spelmän och med Ann-Sofie von Otter kompad av Orsa Spelmän. Jag tror nästan jag börjar känna lite julstämning fast temperaturen rasade i höjden i dag. Nu är det normal västkusthöst igen efter några dagars kallt och torrt.

Kommentarer
Postat av: Rut

Kalle Moreaus är min stora idol. Det instrument som han inte kan traktera finns inte. Dessutom har en vacker sångröst.

Bröderna Moreaus är skickliga fiolspelmän allihop och Eriks Koppången med Py Bäckmans text är verkligen en njutning för örat.

Jag hade gärna velat vara med er på konserten, det måste en högtidstund mitt i den grå tristessen

2008-11-27 @ 08:53:33
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: woopsidaisy

Ja det är nåt visst med julkonserter. Det får det att tindra i ögonen på en.

2008-11-27 @ 11:55:39
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0