Humlorna jobbar på

När jag klippte gräset igår upptäckte jag att det var ett antal humlor, som koncentrerade sig på en fläck av gräsmattan. Senare kollade jag vad de höll på med och såg då ett litet hål i marken, ca 1 cm i diameter. Plötsligt kom det en humla utkrypande ur hålet och jag förstod att det var ett hulmebo jag hade hittat. Det blev till att hämta kameran och ta ett antal bilder på de flitiga små djuren. In i hålet med pollenfyllda bakbensfickor och efter en stund ut igen för ny proviantering.

Här kommer några bilder på de flitiga små vännerna.

090824
Ibland verkade det som om de fick leta efter sitt hål. Misstänker att det var jag som störde dem genom att sitta i inflygningsvägen.

090824
Här ser man de pollenfyllda fickorna på bakbenen på humlan, som är på väg in i boet.

090824
På väg ut ur boet efter lagring (eller matning?).

090824
Här kan man se boöppningen bakom humlan.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Du är lika skarpsynt som Ditt kameraobjektiv!

Kalasbilder!

Ha de

2009-08-25 @ 09:21:10
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Anki

Hm de där bilderna skulle Gunnels Benny se han är helt galen när det gäller insekter. Han jagar bort dem alltså. Jag har en kul grej att se fram emot jag ska ju till Kreta med min bästa väninna Marie, vi åker 1 oktober.

2009-08-25 @ 16:37:47
URL: http://anci62.blogg.se/
Postat av: L8er

Toppen!!! Humlor är söta och trevliga att fota. Jag undrar bara varför mina uppgifter faller bort när jag försöker tala om vem jag är.

2009-08-26 @ 22:00:19
URL: http://lilalotta.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Det var en fin upptäckt i din gräsmatta.

Fina bilder på humlorna.

Kram Ingrid

2009-08-26 @ 23:10:10
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Monika

Det var spännande att se, tack för det! Jag är en stor humleälskare som sedan barnsben har tagit dem mycket försiktigt i handen och sen smekt dem på ryggen:), de har verkat gilla beröringen.

2009-08-27 @ 19:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0