Naturen är fantastisk

I middags hittade jag en liten död fågelunge utanför trappan. Ganska nykläckt men vad det var för sort vet jag inte. Först trodde jag den ramlat ur något bo under taket. Jag lade upp den på trappräcket för att ta en bild. Sedan sparade jag den i en ask för att visa barnbarnen från Göteborg.

090531
En liten ynk.

Lite senare när barnbarnen sett färdigt gick den äldre av dem runt på tomten. Då hittade han en likadan fågelunge till fast på ett helt annat ställe. Därför tror jag att någon av katterna har hittat ett bo. Tydligen var det inte aktuellt att äta eftersom de såg oskadda ut. Men nu kommer det fantastiska - denna fågelunge var under behandling av dödgrävarskalbaggar. Det var flera stycken som jobbade för fullt med att gräva undan jord under fågeln så att den sakta sjönk ner i marken. Jag tog ett antal bilder under kvällen och ska följa upp med en i morgon när det blir ljust - om jag kan hitta den då.

090531
15.49

090531
16.25

090531
17.31  Här syns en av skalbaggarna. Annars är de mest under ytan - man ser hur hela fågeln rör sig när de håller på med sitt grävande.

090531
18.44

090531
21.17

090531
22.15  Nu är det inte mycket som är kvar ovan jord. Tänk vad vist det är inrättat i naturen.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vilket drama! Följer med spänning slutet!

Ha en bra dag!

2009-06-01 @ 09:04:19
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Fantastiskt! Är det starungar tro?.

2009-06-02 @ 11:17:23
URL: http://www.barasaras.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0