Råttfångare...

...var ändamålet med att ta fram rasen dvärgschnauzer. En egenhet är att de fångar råttorna med tassarna och hugger inte med munnen. Så står det i böckerna.

I går kväll visade Schassen hur man hanterar en - nej, ingen råtta - men väl en mus av rejäl storlek. Vi gick ner för att Schassen skulle ta sin nattakiss innan det var dags för nattning. Väl nere på bottenvåningen gjorde han en räd efter Mirra, en av katterna. Sedan kom han tillbaka till köket och gjorde ett utfall mot något under köksbordet. Jag fick fram honom men han vägrade öppna munnen. Med "milt våld" fick han ge sig och jag kunde plocka ut något ur hans lilla mun. Det var en mus, visserligen död men rejält stor, som sagt. Att han fick plats med den i sin lilla mun!?

Jag förpassade musen till ett säkert ställe och jag besparar er en bild på densamma. Nu gäller det att ha stenkoll på om katterna har släpat in något, vilket de gör rätt ofta. Håhåjaja...

Kommentarer
Postat av: Anki

Du har tydligen skaffat dej ett heltids jobb!

2010-08-11 @ 19:25:43
URL: http://anci62.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bussiga katter som jagar leksaker till "ungen". Eller snodde han bara musen helt fräckt? I så fall lär katterna kanske av sina misstag och stannar ute med läckerbitarna. Till husses glädje.

2010-08-11 @ 19:49:45
Postat av: Gunnel L

Det är inte lätt att vara hund med beskrivning "råttfångare" som jagar råttor med tassarna, när man har katter som förebild. Vad gör en liten råttfångarvovve då? Ja gör som katterna, BITER råttorna förståss...Klok råttfångarvovve!!!

2010-08-11 @ 20:12:57
Postat av: Kerstin

Känner igen hela bilden, bara det att vi har "bara" råttfångare nu, skulle vilja ha en som gjorde slutarbetet oxå!(Hund)

Tänk vad roligt han har lille Schassen!!

2010-08-12 @ 13:42:51
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Otto

Hejsan brorsan!

Vad busig du är, hihi. Men jag gör tokigheter jag med och matte säger att jag inte behöver plocka in allt i munnen för vissa saker verkar inte så trevliga att plocka ut. Vi blir väl klokare med tiden. Ha en bra dag och hälsa din familj. Mvh Otto

2010-08-12 @ 16:44:42
URL: http://www.mahlin.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0