Julen överstånden

Det blev en jul i lugnets tecken. Lilla Frun var så förkyld att vi stannade hemma i stället för att åka till sonen och hans familj, som vi brukar göra. Det blev julmat, Kalle Anka, julklappsutdelning och Karl-Bertil i stilla ro här hemma.

Inför Juldagen bestämde vi att inte åka till Julottan utan titta på TV i stället. Vi valde dessutom julottesändningen klockan 10, för att få en lugn morgon. När jag fram på middag skulle sätta på lite kaffe, var trycket i kranen väldigt dåligt så jag gick ner till hydroforrummet och kollade. Jovisst, nattens -18 grader hade satt sina spår. Pumpen hade frusit! Frostvakten hade inte räckt till så det blev ett fläktelement i stället - och varmluftspistol. Så småningom gick pumpen igång men den levererade inget vatten. Hmm... Kollade till och från under Annandagen men inget hände. Måndag morgon ringde jag rörläggaren. Han hade ont om folk men tipsade om att det kunde behövas fylla på vatten i pumphuset. Jag utrustade mig med vatten, skopa och tratt för att se om det kunde hjälpa. För säkerhets skull testade jag en gång till om pumpen gick - då fungerade den igen. Stort jubel och vi kunde använda vattenkranar och toaletter igen.

Under Juldagen och Annandagen blev det mycket snö att smälta - och snö har vi ju gott om...

Idag har vi andats ut och tagit det lugnt. Lilla Frun är fortfarande förkyld och har dessutom smittat mig. Får se hur illa det blir.

Kommentarer
Postat av: Gunnel L

Här hostar och kraxar, både den skäggige och undertecknad. Risken är stor att lilla frun har smittat dig...det är ju oundvikligt. Så jag säger krya på er, bägge två.

Gunnel

2010-12-27 @ 21:36:07
Postat av: Lena

Det är slitsamt på landet i kylan. Det är så mycket man måste tänka på och också vattenpumpen. Smälta snö till häst, hundar och toa, det blir mycket jobb.



Vi har i alla fall fått vara med om värsta vintern på över 100 år, så nu behöver vi inte imponeras av 40-talsvintrarna längre. Men vi har nog tillgång till fler moderniteter än vad våra föräldrar hade. Varmluftspistol t.ex.



Sköt om dig och snuvan!

2010-12-29 @ 19:38:31
Postat av: Ingrid ♥

Skönt att det ordnade sig för er.

Hoppas frugan mår bättre nu.

Kram Ingrid

2010-12-29 @ 20:05:31
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Hans Andersson

Hej på er god fortsättning på det nya året! Det nya året började inte bra för mig jag krockade med bilen i fredags! Totalskrotade bilen men själv är jag bara öm i bröstkorgen.

2011-01-09 @ 17:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0