Fridag

Idag har Lilla Frun tagit en kompis med sig och åkt till Ullared. Ta igen dig idag sa hon när hon åkte - och det har jag gjort. Fast hundar och växthus har fått sin tillsyn. För övrigt har jag ägnat mig åt att läsa Theodor Kallifatides.

Fram på eftermiddagen slog det mig att det kanske skulle passa med lite kaffedopp när damerna kommer hem. En rulltårta går ju snabbt att fixa.

Medan jag gjorde detta kom jag att tänka på när jag var liten - i slutet på 40-talet. Min farmor och en faster bodde på andra våningen i vårt hus. En högtidsstund var när farmor bakade, framför allt när hon gjorde mandelskorpor. När hon skar dessa efter gräddningen blev det alltid smulor över. Dessa samlade hon i en tekopp. Och de var bara mina! Jag minns inte hur det smakade - bara känslan när hon satte fram koppen till mig. Då kom jag att tänka på mammas handskrivna receptbok och där hittade jag receptet. Så det blev mandelskorpor också. Och nu minns jag smaken!

090526
Bagarn var ju tvungen att provsmaka.

Kommentarer
Postat av: Lena

Lilla frun hon har det bra hon, som har en bagare i huset.

2009-05-26 @ 21:49:19
Postat av: woopsidaisy

Åh vad jag önskar att min gubbe nån gång kunde överraska mej med nåt bakverk... men så åker jag ju aldrig till Ullared heller...

2009-05-26 @ 22:09:43
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Du är överraskningarnas man!

Må så gott!

2009-05-27 @ 09:46:26
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: skogsfrun på dal

Men hallå! Är du den perfekte mannen, har du då inga fel och brister undrar luttrad utsliten bara Blomsvaruhus handlerska;))

2009-05-27 @ 09:49:52
URL: http://www.barasaras.bloggagratis.se
Postat av: Ingrid

Vad du är duktig och frun blev väl glad över dessa goda kakor.

Bravo

Kram Ingrid

2009-05-27 @ 20:32:37
URL: http://ingidspotpurri.blogg.se/
Postat av: Monika

Du bakade till kaffestunden med frun och hennes vän. Vad underbart att ha en sådan omtänksam man! Kram.

2009-05-27 @ 22:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0