Resan till Toscana - III. Siena och San Gimignano

Dag 5 - Utfärd till Siena och San Gimignano

Toscana III 101019
På väg in mot Sienas centrum passerade vi en fontän.

Toscana III 101019
I den här kyrkan kikade vi in..

Toscana III 101019
... och jag hann att ta den här bilden på de vackra fönstren innan en vaktmästare påpekade att det var förbjudet att fotografera.

Toscana III 101019
Även här hade domkyrkan ett klocktorn men det lutade inte.

Toscana III 101019
Frontsidan, som  domkyrkan vänder ut mot torget. Mycket marmor, mycket hantverksarbete.

Toscana III 101019
En törstsläckare kunde vara på plats i den sköna värmen. För min del blev det en öl.

Toscana III 101019
Torget var belagt med sienarött tegel - förstås.

Toscana III 101019
Runt torget har man två gånger varje sommar en hästkapplöpning. 10 av de 17 stadsdelarna lottas fram och får tävla. Det är barbacka som gäller. Detta är en bild av händelsen.

 

Toscana III 101019

Det är runt detta torg, som tävlingen går. För att inte hästarna ska halka på stenläggningen, lägger man ut sand.

 

Efter Siena reste vi vidare till San Gimigiano, en högt belägen gammal stad, känd för sina många torn. Det var de rika släkterna, som smågnabbades och för att visa hus stöddiga de var byggde de torn. Högre än grannens och allt fler blev de. Av de 72 ursprungliga tornen finns ett 15-tal kvar.

Toscana III 101019

Utsikt från stadsporten över det typiska Toscanska landskapet med sina böljande kullar.

 

Toscana III 101019

Här är ett av tornen.

 

Toscana III 101019

Ganska mycket folk i de smala gränderna.

 

Toscana III 101019

Vid torget hittade jag detta vackert dekorerade hus. Vet inte säkert vad det är för växt, kanske vildvin?

 

Toscana III 101019

På väg hem fångade jag solnedgången.

 

Senare på kvällen for vi med bergbanan upp till det gamla Montecatini, som ligger uppe på berget.

Toscana III 101019

I den här vagnen knödde vi in oss, drygt 40 personer. Trångt men gemytligt.

 

Toscana III 101019

Väl uppe, blev det champagne...

 

Toscana III 101019

Med lång slutartid och kameran stående på en mur, fick jag ett par fina nattbilder. Här på den gamla stan..

 

Toscana III 101019

... och här, ut över den något yngre staden.

 

Fortsättning följer.


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag har aldrig varit i italien, men med din reseskildring i bild och ord så har du definitivt väckt en stor lust att åka dit.

2010-10-19 @ 23:32:52
URL: http://palivetsstig.blogg.se/
Postat av: Anki

Åh jag längtar till Italien det var ett antal år sedan jag var där...KRAM

2010-10-20 @ 07:13:45
URL: http://tankesymfoni.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Man bara njuter, jag vill dit!

Reser med i morgon!

2010-10-20 @ 11:11:54
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0