Det blev några dagars uppehåll igen

Jag har varit en sväng till dottern i Hallstahammar. Kombinerade en transport av kökssoffa och barnbarnspassning. Var hemma redan igår eftermiddag men har inte kommit till skott med bloggen förrän nu.

Vid hundpromenaden idag tog vi med svampkorgen och gick en annan sträcka än den vi brukar gå. Men det blev ingen svamp alls. Vi får nog pröva lyckan på andra ställen. Det finns några outforskade kvar. Fast lite behållning blev det ändå - vi träffade på en huggorm. Blev lite förvånad att de fanns framme så sent på året men det är ju ganska hygglig temperatur. Den låg alldeles still med huvudet lite upplyft.

090926
Mitt på vägen låg den och vi undrade först om den levde.

090926
Efter en liten kick i baken visade den att den hade liv i sig. Den ringlad ihop sig och gick i försvars (anfalls-) ställning. Jag hörde tydligt hur den väste.

090926
Jag har ett bra zoomobjektiv så jag var inte så väldigt nära. Man får ju ha lite respekt för de här krabaterna. Det var ju tur att vi strax innan hade kopplat upp hundarna.

090926
Vi gick försiktigt förbi och den följde oss med blicken genom att vrida på huvudet.

När vi ca 45 minuter senare kom tillbaka hade den försvunnit. Det var den enda huggormen vi sett i år.

Senare i eftermiddag var det dags att klippa gräset. Med det här vädret var det säkert inte sista gången i år, som gräsklipparen var igång. Hann också med att fixa lite på sadelkammaren. Får försöka komma ihåg att ta med kameran ut i morgon så jag kan visa en bild på hur långt jag har kommit.

Äpplefrågan
Tack för tipsen om äpplesorter. Jag har varit in på Skogsfruns tipsade sida och Maglemer kan vara en möjlighet. Lena: Jo, kärnorna är bruna så de är allt mogna. Jag hittade en bild på Göteborgs Flickäpple och de är ju ganska lika - men jag vet inte riktigt...

Lilla Frun gjorde en paj med dessa äpplen idag. Jag säger bara: Mums! Det är viktigare att de smakar bra än att veta vad de heter. ;-)

Kommentarer
Postat av: Lena

Hållbarheten är en skillnad mellan Maglemer och Flickäpplen. Maglemerna håller sig i några månader medan Flickäpplena knappt tål någon lagring alls.



Men det finns många andra röda äpplen att välja bland...

2009-09-26 @ 23:03:49
Postat av: skogsfrun på dal

Fina bilder på huggormen! Maglemer är ett gott äpple med frisk smak, utmärkta att ha i pajer och som ätäpplen, hoppas att det är de du har;)

2009-09-27 @ 11:56:27
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Ingrid

Fina bilder du tagit av huggormen men jag undrar om jag hade haft nerver till att ta bilder på en sådan orm. Tror inte det.

Du är modig du.

Kram Ingrid

2009-09-27 @ 15:37:19
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anki

Fy farao jag ryser! Det är så äckligt/läskigt med ormar!

2009-09-28 @ 07:03:05
URL: http://anci62.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0