Höstens vindar viner

I dag var det lite försmak av hösten med rejäl vind och småregnigt. Fast temperaturen var ganska behaglig.

När jag gick ut med hundarna i förmiddags och vädret var på det viset, bestämde jag mig för att gå en lite kortare runda. Trots att jag egentligen hade lovat att plocka av lite kantareller, som jag sett på den vanliga turen. Medan jag gick och försökte rättfärdiga en kortare promenad kom jag på att jag hade ju ändå inget med att plocka i. Då, av någon anledning, kände jag på bakfickan och där låg givetvis en plastpåse. Nåja, det fick ju bli den längre svängen då. När jag kom upp i skogen och hade släppt Zingo (Buster går alltid lös) och gick och filosoferade så brakade det plötsligt till en bit framför mig. När jag tittar upp, ser jag tre älgar kuta iväg - en ko med två kalvar. Zingo sätter efter men ger sig efter 20-30 meter och kommer tillbaka. Till och med gamle Buster får fart på påkarna några sekunder men inser snabbt sin oförmåga.

Slutsatsen blir ju att man inte ska försöka smita undan, då blir man utan både svamp och älgupplevelse. Det blev lagom med kantareller för Lilla Frun och mig till middagen. Tyvärr var inte kameran med men allt hände så snabbt så jag hade nog inte fått någon bild på älgarna ändå.

De starka vindarna blåser också i äppleträdet. Trädet är egentligen vildskott som vuxit upp under åren vi bott här. Vissa år har det blivit några små sura, gröna äpplen. Inte mycket att ha men det är vackert när det blommar. Men i år blev det plötsligt "riktiga" äpplen och ganska många dessutom. Smaken är inte riktigt min melodi men Lilla Frun tycker att de är OK. Till paj är de alldeles utmärkta. Jag misstänker att det är det gamla ursprungliga trädet, som slagit igenom och nu ger originalfrukt.

090922
Så här ser de ut. Finns det någon som kan ge ett tips på vad det kan vara för sort?

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Sorten ...ingen aning men de ser goda ut.

Du har tur med dina djur i skogen...man kan inte fånga allt med kameran....men du har upplevt älgarna.

Kram Ingrid

2009-09-22 @ 23:21:52
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Vilka underbara äpplen, Du borde nog försöka att få dem artbestämda? Görel Näslund är duktig på sån´t!

Ha det gott!

2009-09-23 @ 17:35:53
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Lena

Är äpplena mogna nu = har bruna kärnor? Eller är det vinteräpplen?



Är de mogna nu skulle det kunna vara Göteborgs flickäpple, ganska vanligt i Västsverige runt förrförra sekelskiftet. Ett sådant träd har vi hos oss.

2009-09-23 @ 21:19:03
Postat av: skogsfrun på dal

Du kan gå till denna sida med bilder på de flesta äpplen. Jag tycker det ser ut som Maglemer en gammal sort som en fanatisk odlare i Trollhättan mycket uppskattade.

http://www.funboplantskola.se/applen.htm

2009-09-24 @ 20:50:25
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Anki

Mums det ser ut att vara goda äpplen.

2009-09-25 @ 08:03:08
URL: http://anci62.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0