Djur i vår herres hage

Ujujuj, så långt det blir mellan inläggen. Kan inte lova någon förbättring men här kommer en liten rapport från idag.
I morse när jag gick morgonturen med hundarna såg jag en råget, som låg ute på ett gärde. Hon låg kvar fast jag stod en lång stund och tittade på henne. Senare när vi gick förbi samma ställe låg hon fortfarande ute på gärdet, fast inte på samma plats. Nu ikväll när Lilla Frun gick en tur med hästen så fanns fortfarande rågeten kvar på gärdet.
Jag tog kameran med för att få en bild på henne. Då hade hon rest sig och stod vid skogsbrynet och tittade på mig. Efterhand gick hon en bit utefter skogsbrynet och vek sedan av in i skogen.
110608
Här står hon och tittar på mig. Jag undrar om hon möjligen har ett nyfött kid någonstans i gräset men vill inte gå ut och störa. Får se i morgon om hon är kvar.
I söndags var sonen med familj här och vi hittade då en vacker besökare. En titt i insektsboken visade att det var en guldbagge. En riktig - ingen som man får på en viss gala...
Idag, efter att jag hade fotat rådjuret, råkade jag hitta ett helt gäng guldbaggar i ädelsyrenen.
110608
Det är den  grönskimrande sorten, som synes. Här smaskar den i sig nektar från en syrenblomma.

Kommentarer
Postat av: L8

Den är jättefin, skalbaggen. Tack för i söndags förresten! Det gav sån sommarlovskänsla att vi hade lite svårt att starta om med en arbetsvecka. Det är tur att det bara är fyra arbetsdagar den här veckan.

2011-06-08 @ 21:55:07
Postat av: Anki

Som vanligt bjuder du oss på underbara naturbilder. Kram

2011-06-08 @ 22:47:12
URL: http://tankesymfoni.blogspot.com
Postat av: Benny

Fina bilder. Tur att det har slutat att snöa ;)

2011-06-09 @ 00:38:21
URL: http://heliflyg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0