Skottlandsresan, dag 1-3

Nu äntligen ska det bli lite dokumentation från min resa till Skottland, 1-10 september 2011.

Dag 1

Resan började med påstigning i Lilla Edet 06.30. Jag blev nöjd när jag upptäckte att det var samma chaufför, Sten-Erik, som vid Toscanaresan förra året. Väl ombord upptäckte jag ett par, som också varit med på Toscanaresan. Dessutom såg jag att bussen bara var halvfylld. Sten-Erik förklarade att vi bara skulle bli 25 passagerare och det kändes ju bra - lätt att lära känna varandra. Sedan kom nästa plus; Sten-Erik berättade att vår reseledare, Ingrid, skulle kliva ombord i Helsingborg. Hurra, tänkte jag - hon var ju också vår reseledare till Toscana, som jag var så nöjd med. Allt verkade grunda för en toppenresa!

Första dagen blir en transportsträcka - därför inga bilder. Fika/frukost vid Björkäng. Chauffören har varit uppe sedan före 4 i morse och behöver sin lagstadgade rast. Sedan bar det iväg till Helsingborg för att plocka upp vår reseledare och färjeresa till Helsingör. Nästa färja tog oss över till Puttgarden och vips var vi i Tyskland. Strax efter svängde vi av till Heiligenhafen för proviantering av alkoholhaltiga drycker - en och annan vill ju fukta strupen under resan.
Så småningom, via Hamburg, var vi framme i Bremen för första övernattningen, på InterCity Hotel. Gemensam middag och sedan badade jag i badkar(!). Det är jag ju inte bortskämd med. :-)

Dag 2

Efter frukost fick vi vänta en stund på bussen, som hade fastnat bakom en sopbil, vilken stannade var 5:e meter för att plock upp sopor. :-)

Vi kom iväg och fortsatte via Oldenburg mot Nederländska gränsen. När vi passerat gränsen for vi vidare mot Groningen.

110927
Holländskt landskap från bussfönstret.

Vårt mål för dagen var Amsterdam, närmare bestämt Ijmuiden, varifrån färjan till Newcatle gick. Vägen dit gick via Nordsjövallen, som avgränsar Ijselmeer från Atlanten.

Här är vi mitt ute på vallen.

110927
Ett minnesmärke som föreställer tillfället, när sista stenen på vallen lades.

En musselodling i Ijselmeer.

Gammal vindkraft i centrum, ny vindkraft i bakgrunden, kanaler, knepiga broar och en cyklist. Allt typiskt för nederländerna.

110927
En gata i Alkmaar, där man har en stor ostmarknad. Vi stannade en stund och kikade runt i staden, som just idag var belamrad med allsköns tivoliattraktioner på de smala gatorna.
Framme i Ijmuiden gick vi med visst besvär ombord i färjan. Det hade knasat till sig med hyttbokningen så jag var utan hytt och två, som reste ihop, hade fått var sin enkelhytt. Allt ordnade sig så småningom och vi åt gemensam middag ombord.

Vi lämnar fastlandet med Princess Seaways...

110927
... och reser västerut mot Europas skärgård, de Brittiska öarna.  ;-)

Dag 3

Natten på Nordsjön har varit lugn. Frukost på båten. Lite gråmulet väder.

110927
Här ser vi engelska kusten.

Under insegling till Newcatle on Tyne.

Stadsvy från Newcastle.
110927
Nordengelskt landskap. Precis som i "Hem till gården", som någon i bussen sa.

Längre norrut såg vi vackra ljunghedar.

Nära skotska gränsen. Lite kargare och fler högre toppar i fjärran.

"För länge sedan" höjde man åldern för flickor för att få gifta sig från 16 till 21 år i England. I Skottland behöll man 16-årsgränsen. Detta utnyttjades av engelsmännen, som reste över gränsen för att kunna gifta sig med de unga flickorna. Alldeles vid gränsen ligger byn Gretna Green, där bysmeden hade rätt att viga folk. Det gjotde han vid städet inne i smedjan. Att gifta sig i Gretna Green är fortfarande mycket populärt.

110927
Vid vårt besök pågick en vigsel så vi kunde inte kika in i vigselrummet. Utanför stod en Excalibur och väntade på brudparet.

Och givetvis en säckpipespelare i full skotsk mundering.

Efter Gretna Green fortsatte vi norrut mot Glasgow och passerade avtagsvägen till Lockerbie. Platsen för den fruktansvärda flygplanssprängningen.

Framme i Glasgow fick vi ombord en lokalguide som berättade om staden medan vi åkte runt med bussen.

En gammal bro...

Gammalt och nytt...

Ett College... Lite Hogwart?

Glasgows äldsta hus.

Därefter incheckning på Alexander Thomson Hotel och en promead på stan. Efter den gemensamma middagen slog jag mig till ro med en kopp kaffe på rummet och tittade/lyssnade på musik från Albert Hall. Brittiska hotell med vattenkokare, kaffe, te och ett par små kakor på rummet är finemang.